Telegraaf - Auto-industrie start in laagste versnelling; 'We zitten in een fase dat de fabrikanten alles doen om te voorkomen dat er een domino-effect ontstaat'

De Europese autofabrikanten starten komende weken weer langzaam op. Bijna driekwart van de autoproductie lag afgelopen periode tijdens de lockdown stil. Het opstarten wordt nog een hele klus en het kan nog weken duren voordat er een normale hoeveelheid auto's van de band rolt, omdat bedrijven over de hele wereld enorm afhankelijk zijn van elkaar. ,,We moeten eerst zelfs nog zien of de toelevering van onderdelen wel in orde is en daarna kunnen we rustig proefdraaien."

Elke werkplek is afgezet met bruine schermen. De machines zijn verder uit elkaar gezet. De werkploeg is kleiner. In de uitlatenfabriek van Bosal in Vianen is alles in het werk gesteld om weer aan de slag te kunnen te kunnen. ,,De autoproductie in Europa start weer op en dat merken wij natuurlijk", zegt René de Wit, topman van Bosal, die uitlaten levert aan alle automerken wereldwijd van Volkswagen tot GM. ,,Wij hebben protocollen opgesteld en ingevoerd, voldoen aan alle voorwaarden. Alleen vind ik wel dat de Nederlandse overheid nog te hard op de rem trapt met de lockdown die tot 20 mei duurt. Mensen zijn hierdoor angstig om naar het werk te komen, terwijl wij met een hoeveelheid aan maatregelen veilig aan de slag kunnen."

telegraaf

De topman van Bosal verwoordt precies een van de grootste problemen waar de auto-industrie mee kampt, nu die langzaam begint op te starten. De lockdown was een lappendeken, maar ook bij het reanimeren van de samenleving en het oppoken van de economie kiest elk land zijn eigen methode. Een doorn in het oog van de Europese autofabrikanten en toeleveranciers. Hun Europese koepelorganisaties ACEA en Clepa hebben gepleit voor een Europese coördinatie. Door een individuele aanpak kan de productie alsnog knel komen te zitten.

,,Op het moment dat onze leden geen of onvoldoende onderdelen uit het buitenland ontvangen of zelf kunnen afzetten omdat de productie in bepaalde landen nog aan restricties is gebonden, schieten we niets op", stelde Steven van Eijck, voorzitter van de mobiliteitsorganisatie RAI Vereniging, al.

Dat risico is groot, beaamt ook De Wit. ,,Wij hebben bijvoorbeeld een belangrijke toeleverancier uit Noord-Italië. Dat is een kleiner bedrijf waarvan het nog maar de vraag is of die weer mag produceren. Dat bedrijf maakt geperste stukken staal voor een demper. Zonder zo'n halfschaal geen demper en zonder demper geen uitlaat en zonder uitlaat geen auto."

Autofabrikanten zijn dan ook heel voorzichtig bij het openen van de productie. FiatChrysler en Volkswagen hebben afgelopen maandag als eerste de stap durven zetten. Volkswagen bouwt inmiddels alweer auto's in Wolfsburg, de grootste autofabriek van Europa. De Duitse autobouwer begon afgelopen week met de bouw van veertienhonderd auto's en na twee weken moeten er zo'n zestienduizend van de band rollen, slechts 40% van het aantal dat er normaal in de fabriek geproduceerd wordt.

De sportieve Volkswagen-dochter Porsche wil maandag de productierobots weer aanzetten in Zuffenhausen en Leipzig. De productiemedewerkers krijgen mondkapjes, werken op minimaal anderhalve meter van elkaar en er worden extra hygiënemaatregelen genomen. Porsche-baas Oliver Blume waarschuwt ervoor dat de opstart nog een hele klus is. De fabrieken sloten hun deuren 21 maart aanvankelijk voor twee weken, maar dat werden er dus ruim zes.

,,Het is een grote uitdaging om de economie en de samenleving weer in beweging te krijgen", zegt Blume. ,,Iedereen moet zijn steentje daaraan bijdragen."

VDL Nedcar is dan ook heel voorzichtig en wil voorlopig even geen buitenstaanders bij de hervatting van de productie. In de fabriek in het Limburgse Born worden vier modellen voor BMW gebouwd, waaronder de BMW X1 en de Mini Countryman. Sinds half maart zitten de vijfduizend werknemers al thuis. VDL Nedcar heeft gebruik gemaakt van de NOW-regeling, de werktijdverkorting van het kabinet.
Vrijdag zijn de deuren van de locatie weer opnieuw opengegaan en is er eerst gekeken of de voorraad en de logistiek op orde is, laat een woordvoerder weten. ,,Dan ontvangen we maandag de eerste werknemers. Die krijgen instructies en dan starten we heel langzaam de productie op."

De autofabrieken in de Europese Unie zijn gemiddeld 28 dagen gesloten geweest en hebben nu al een productieverlies van ruim 2 miljoen auto's, blijkt uit cijfers van de ACEA. In Midden- en Oost-Europa zijn ze iets eerder opgestart en iets korter gesloten geweest dan in West-Europa. Veel fabrikanten realiseren zich dat ze niet zomaar uit een dergelijke lockdown stappen, en kiezen dan ook voor een gefaseerde opstart.

,,Ik zie bij de opstart van de bedrijven eigenlijk vier fasen", zegt fLeo Kusters, directeur van AutomotiveNL, waarbij 200 Nederlandse bedrijven zijn aangesloten. ,,Het is eerst overleven, zorgen dat het bedrijf overeind blijft. We zitten nu in de tweede fase en dat is de voorzichtige hervatting van het productieproces en voorkomen wordt dat er een domino-effect ontstaat. Want als er één steentje valt in Europa, dan vallen er veel meer."

Volgens Kusters is de volgende fase een van onzekerheid, 'een donkere tunnel'. ,,Hoe gaat het in de toekomst en hoe moet ik erop anticiperen. Uiteindelijk is het belangrijk wat er in de vierde fase gebeurt. De verwachting is namelijk dat de omzet lager blijft. De vraag is of het budget van onderzoek en ontwikkeling dan op peil blijft. Als dat nu 5% van de omzet is, moeten ze misschien naar 7 of 8%. Durven bedrijven dat aan?"

Zeker de Nederlandse automotive sector, met toeleveranciers als chipmaker NXP en ook Bosal, is erg afhankelijk van R&D. Maar investeringen zijn een uitdaging, want de sector heeft volgens de RAI Vereniging vanaf maart al een derde van zijn omzet verloren.

,,Ja, de auto-industrie verwacht 10 tot 15% minder auto's te verkopen, dus dat betekent voor ons ook 10 tot 15% minder", zegt Bosal-baas De Wit. ,,Maar de investeringen van R&D houden we op peil. Dat is een van onze kernprocessen."

De autobouwers ontkomen niet aan forse investeringen, omdat zij midden in de transitie naar elektrisch rijden zitten. De autofabrikanten hebben binnen de ACEA dan ook afgesproken die investeringen door te zetten om te voorkomen dat daar de slag met China wordt gemist.